onsdag 13 maj 2009

Lissabon & maten del 1

Jag hade som sagt en fantastiskt rolig resa
till Lissabon och en bidragande orsak var maten.
Någon med gott minne kanske minns att jag såg
fram emot menyerna vi skulle få.
Ledsen Lissabon, men några 12 poäng för maten
blev det inte...

Första kvällens kyckling med honung och ost saknade
tyvärr själva kycklingen.Vi fick mycket riktigt bröd och
oliver, men sedan kom det in fyra räkor på ett fat. Hm.
De var hyfsade men luktade lite för mkt avlopp.
Sedan kom huvudrätten. Typ biff stroganoff med en
beklämmande blek sås. Allt kött var senigt och knostrigt.
Jag fick även en champinjonskiva. Till detta ris som var
till hälften överkokt, till hälften hårt. I riset några
ledsamma grå ärter.
Hade tyvärr ingen kamera, men hittar jag en bild lovar
jag att visa!
Efterrätten var en dammig toscatårta. Enormt stor, lagom
för fyra skulle jag tycka. På plan två hade de fått välja
mellan kaka och tiramisu. Vi fick inte ens se alt. två.
Det var förresten en som fick kyckling till varmrätt.
Ingen vet varför.
Vinet snålades det inte på. Så fort man tagit en klunk
fylldes glaset på (jag skojar inte). Alla blev på pickalurven
ganska fort. Inte så konstigt med tanke på att man lätt
kunde köpa flaska på restaurang för 50-60 spänn.
Restaurangen var jättefin och servicen god, men maten
var en gigantisk besvikelse.

5 kommentarer:

anna sa...

nej den portugisiska maten är inte mycket att hurra för, det vet jag! Som vegetarian är det värsta landet i världen, dom har inget vegetariskt, dom tror jag skämtar när jag berättar att jag inte äter kött eller fisk! Men vinet är gott!

Frida sa...

haha, låter inte så gott men hemskt roligt!

IngelaMollly sa...

Usch, det lät inte som en höjdare direkt, men vin är ju gott och går alltid ner ;-)

S sa...

Trist.

Omentjej sa...

anna: det stämmer, vi hade en vegetarian med oss och det blev stor förvirring. Han fick dock pasta som såg jättegod ut...

Frida: haha, det var hysteriskt.

Molly: oh yes! ;)

S: haha, fast kul ändå. ;)