torsdag 16 juli 2009

Maten i Tyskland - och en rätt från idag

I Düsseldorf ville vi äta typisk tysk mat och blev tipsade
om ett ställe av receptionisten på hotellet.

Där delades det ut öl i 0,2-glas, vilket verkade
vara standard i hela området. Långt ifrån de
där ölmadamerna med enliterssejdlar alltså.

Vi beställde in bratwurst med surkål och stekt
potatis, men efter mkt om och men fick vi även
ta in nürnbergare (de små, mkt godare) med kål
och mos. Moset var kletigt, kålen gräddstuvad (!)
och korven inte så vidare värst. Dessutom fick
vi vänta i hundra år. Sen hittade jag ett svart
hårstrå i mitt mos. Urk. De blev mkt generade och
skulle fixa en ny tallrik, när den efter en lååång
stund kom tillbaka var det ett hårstrå på korven. Hm.

Idag fixade mamma korv & surkål. Så här ska det
se ut! Kål med mkt kummin, inget slafs.

På väg till flygbussen stannade vi på ett café där
allt var jättebilligt och jättegott. Åt råbiff på fralla
(oj vad gott det var!) och rabarber/vaniljkrämsbakelse.

I Weeze kunde man äta rumpstek Strindberg (nej tack)
och Schwedeneisbecher (vad är det??). Men vi åt på
vårt hotell i stället.

Det ångrade vi inte. Till förrätt åt vi en helt makalös
gulaschsoppa och till det fick vi frasigt bröd med en
helt fantastisk färskost (?, mer som vispad grädde i
konsistensen). Jag drack alster: öl med sprite.

Därefter var det bara schnitzel som gällde, de hade
ett stort urval och jag fastnade för ziguener (hm,
stavades det så?), med en sötsyrlig paprikasås.
Den bästa schnitzel jag ätit (den var för dig Molly!).

Till det fick jag en helt ljuvlig salladsskål, med
lätt inlagd färsk gurka, riven morot, finstrimlad kål
och dito sallad, rädisor, ägg & endiv.

Mamma tog klassisk wienerschnitzel och fick
elegant upplagda kokta grönsaker i stället för sallad.
Middagen i Weeze var den bästa på länge, allt var så
makalöst fräscht, men enkelt och underbart gott.

6 kommentarer:

S sa...

Men jösses vad ni ätit! Fantastiskt.

Unknown sa...

Tysk mat kan onekligen vara speciell:) Framförallt låter allt så äckligt, inga förskönande omskrivningar direkt.

Schwedeneisbecher bör vara en bägare med glass. Å så något svenskt på det..?

Kram

Miss M sa...

Irk, den där bratwursten med surkål gav mig uppstötningar, ja inte din mammas då ;=)

Miss M sa...

Du har en liten utmaning hos mig =)

IngelaMollly sa...

Tack goa söta Emma! Jag njöt av det här hemma ;-)

Omentjej sa...

S: magen stod ut som en ballong... ;) Både äckligt och gott fick vi smaka...

Johanna: Haha, ja... kommer du ihåg leberkäse? Isch!! Never again! Aha, tack! Skoj! Ska försöka se vad det står under! Kram!!

Miss M: Mig med, i två dar!! ;) Hu, den hamnar långt bak i arkivet, helst papperskorgen men det där styr man ju inte riktigt över. Utmaningen antagen!!

Molly: ska vi avnjuta en iskaffe som efterrätt?! =) Den goda tyska med glass och mums! Mmm...