tisdag 12 januari 2010

Nu är jag rasande

Jag tror jag nämnt “damerna” på jobbet förut & here we go again…
Damerna är en samling kvinnor från ca 41-55 år. Man kunde dock
tro att de var bittra tanter på 60-70 år. Detta gäller inte alla, och
inte hela tiden, men… en av dessa, som dessutom är chef, gör mig så rasande arg.

Hon får väl tycka vad hon vill, men det betyder också att jag får
reagera som jag vill. Ok… på fikat berättade jag om min dröm och
om vad jag anser om de hemlösas situation & att jag var tacksam
att SEB lät de frusna stackarna värma sig i deras lokaler.

Tantens reaktion: 1) hur kul är det för de som ska ta ut pengar att
det sitter en massa hemlösa i lokalen? (ja det vore ju förskräckligt!)
2) hon känner mycket mer för den unga killen som frös ihjäl på
nyår på väg hem efter en fest. Ok, det var riktigt tragiskt, men de
hemlösa håller ju för tusan på att frysa ihjäl gång på gång!
Killen hade ju i alla fall ett hem.

Att man är hemlös och eller missbrukare betyder för dessa
personer att man är en usel människa, en skurk, någon som stjäl &
misshandlar. De ser inte de brutna och trasiga människorna…

Diskussionen fortsatte i samma stil, jag kände hur munnen slöt sig
för jag blev så arg. Varför ska man tro det värsta om folk hela tiden?
Jag har självklart fördomar själv, jag blev t.ex. jätterädd en tidig
morgon när det låg en snubbe och sov i källaren när jag skulle
hämta min cykel.
Men, det är nog mycket lättare än man kanske tror att hamna
bland de hemlösa. En tragedi som leder till alkoholism och
kraschad ekonomi, till exempel.

Kände bara att jag behövde skriva av mig…

3 kommentarer:

Miss M sa...

Åh Emma! Jag förstår dig och kokar av ilska bara jag läser detta! men tyvärr så tror jag att vi är ett utdöende släkte Emma, vi som faktsikt bryr oss och förstår bakgrunden till varför man blir hemlös, det är liksom aldrig ett val! Fast snarare är det väl så att den äldre generationen ser saker på ett annat sätt! Fast som du skrev från 41 år! WHAT! 3 år äldre än mig bara och ingen empati! TRAGISKT!!!!

Petra sa...

Fattar att du kokade av ilska . Blir själv vansinnig när jag hör sådant här.

Kram från "tanten" Petra snart 41 bast :-)

Omentjej sa...

Miss M: Hon som kläckte ur sig allt idiotiskt är 50 år och ur hennes mun trillar grodor dagligen, men det gör det inte mindre skandalöst. HUR kan man tänka så? Men ja, tyvärr verkar ju alla bli mer själviska.

Petra: Åh du är ingen tant! Tant tar jag till i min frustration för att beskriva inskränkta människor, det är inte åldersrelaterat egentligen. ;)