söndag 9 maj 2010

Matleverans


Jag älskar mat som man vet var den kommer ifrån.
Idag hämtade jag årets första getost från vår leverantör
i Arbrå. Så här ser den ut när den är alldeles färsk
(tillverkad i torsdags tror jag). Drygt 4 cm hög och
ca 15 cm i diameter.
Låter man den mogna sjunker den så småningom ihop
lite, det bildas ett beskt ytskikt som man får skrapa el.
torka bort, men smaken utvecklas fantastiskt.
Har man tålamod kan man göra om den till en hårdost.
Mamma höll på med detta redan när vi var små, då fattade
jag ingenting utan tyckte det var hemskt (det luktar inte
nyponros precis). Men nu har jag förstått varför!
Vi hämtade dessutom ägg som vi köper genom mammas
granne. Fina bruna ägg från glada hönor. :)
Ikväll äter vi kött från D's pappa. Rostbiff från ett djur som
jag vet har haft det bra.
Maten blir så mycket godare då.

2 kommentarer:

S sa...

Lyx!!

Omentjej sa...

S: Superlyx! Dessutom har jag tre burkar hemkokt hjortronsylt av bär jag själv har plockat. Mmm... och en massa lingon och svamp i frysen. I like!