måndag 22 november 2010

Filmrutan, omgång 5, del 2

Det här var en himla bra omgång.
Vi lyckades, helt oplanerat, välja två filmer efter varann
där samtliga i rollbesättningen fick en oscarsnominering.

"Who's afraid of Virginia Wolf" (1966) med en lysande
ElizabethTaylor (som fick en Oscar). Första filmen vi såg med
alla skådisar nominerande. Ingen feelgoodfilm precis, men bra.


Sen hade D valt "Sleuth" (1972) där också alla (båda)
skådisar fick en oscarsnominering. Spännande.


Jag valde klassikern "Stand by me" (1986) som jag
inte sett på länge. River Phoenix var snygg redan då.


En till klassiker. "Pulp Fiction" (1994)
Den var det också jättelänge sedan jag såg.
Jag hade soundtracket och minns fortfarande
hela skivan. Så bra film och skiva. =)


"The Weight of Water" (2000). Filmatisering av Anita
Shreves bok med samma namn. Jag läste boken i somras,
kände igen den och kom på att jag måste ha sett filmen.
Regisserad av Kathryn Bigelow som fick en Oscar i år som
första kvinnliga regissör.


Sen blev det till slut "Inception" (2010).
Nja. Inget fel på idén och den var väl ganska
spännande, men den kändes mest onödig.
Matrix är bra mycket bättre.
Dessutom är jag inte så förtjust i herr di Caprio.

3 kommentarer:

IngelaMollly sa...

Är jag den enda personen som inte fattat grejen med Pulp fiction? Tack för din urgulliga kommentar! Kram!

Librarybeth sa...

Aha! Inception var inget vidare alltså - jag är tokig i Matrix!!!!

Omentjej sa...

Molly: haha, nej det finns nog fler. Kram fina Molly!

Librarybeth: Jag ska inte såga den, men den blev ingen favorit hos mig. =)