tisdag 28 juni 2011

Patientjournal

Är det förresten någon som vet hur man beter sig om
man är från gurkstan och vill läsa sin journal? Då menar
jag inte från förlossningen som jag vet att jag kommer få
se sen, utan den från operationen.

När vi var in på en kontroll frågade läkaren om jag blivit
opererad. Öh.. tänkte jag, för hon satt ju med min journal
framför sig. Tänkte först inte säga något men sen sa jag
att ja... under graviditeten, yes box. Jaha! sa hon, bra att
du nämnde det, för det såg så konstigt ut här i journalen!
Där fanns en anteckning från v17 men ingen uppföljning.

Jag blev lite förvånad att inte journalerna var synkade...
Men administrationen är ju kanske inte vad våra lasarett
kan skryta mest med... A ja, nu är det förhoppningsvis
uppdaterat till förlossningen i alla fall.

3 kommentarer:

Camillas dagar sa...

Jag jobbar ju lite med sånt (läkarsekreterare) och det är mycket med sekretessen som gör att inte journalen är "allt i ett" från olika kliniker. Sedan är det också ofta så att primärvård och sjukhus har olika journalsystem, som inte alltid går att få att fungera ihop... Då krävs olika inloggningar och behörigheter för läkare och annan personal. Så funkar det i alla fall här i Gävle.
Kram!

Camillas dagar sa...

Om du själv vill ha ett utdrag ur din journal, kan du kontakta den avdelning du opererades på (läkarsekreterare eller journalarkiv), där de efter läkares medgivande eller ibland utan, kan skicka hem detta till dig.

Omentjej sa...

Camilla: Åh tack, vad bra! Tack för förklaringen också! Kram!