söndag 9 september 2012

Brownies med stevia

Jag köpte steviaströ i veckan för att testa, har varit nyfiken sedan jag läste om det i våras.
Funkade superbra tycker jag! Rätt så dyrt, men bakar man inte sött så ofta funkar det ju.

Jag gjorde brownies med jordnötter (bakade dem till Fias dop förra året och sedan föll de i glömska).

Till en stor sats behövs:
250 g smält smör
6 dl socker (el. motsvarande mängd steviaströ)
90 g kakao
2,5 dl mjöl
½ tsk bakpulver
5 ägg
nötter
chokladbitar

Vill man göra en lite mindre sats (räcker gott och väl till många):

150 g smält smör
3,5 dl socker/stevia

54 g kakao
1,5 dl mjöl
knappt ½ tsk bakpulver
3 ägg
nötter/choklad

Vispa smör, socker och ägg. Sikta/skaka ner mjöl och kakao samt bakpulver.
Ner i form (smörad/bröad eller med bakplåtspapper). Tryck i lite chokladbitar
(jag bröt två rutor mörk choklad med havssalt i småbitar) och strö över nötter
(i mitt fall jordnötter). 165 grader i ca 40 minuter.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänker allt göra den mindre satsen!

Omentjej sa...

turez: gör det, det blir så gott (och mäktigt!)