lördag 28 juni 2014

Stillheten, ensamheten, tystnaden

Det är en underlig sorts stillhet överallt. Ute känns allt öde, det är ett underligt icke-ljus under det tjocka molntäcket. Allt är tyst. Till och med regnet är tyst.

Jag kom hem till ett tomt hus igår. D & S åkte norrut och kommer hem på måndag.
En helt egen helg.

Igår såg jag på tv, därefter kröp jag ned i sängen. Läste, slumrade. sov mellan 18-19.
Jag tror jag gick upp en stund på kvällen och såg lite mer på tv, sedan säng & bok igen.
Orkade inget annat.

Idag sov jag så länge jag bara orkade, vaknade vid 6, 7, 8. Läste. Somnade. Gick upp 10.30.
Långsam frukost. Total tystnad.

Sedan städade jag. För att kunna njuta fullt ut måste jag städa. Övervåning och undervåning. Lägga tillbaka Fias alla saker där de "ska" vara. Sortera. Och njuta av att allt får ligga kvar, att ingen river fram allt igen på en gång.

Jag tittade förbi mor & far, sedan en tur till affären. Jag lagar ingen mat i helgen, jag ska äta avocado, jordgubbar, melon och frukt. Fil och popcorn.

Viktigast på min att-göra-lista denna helg förutom vila är att ta tag i "skräprummet". Nu är det ju inte skräp jag har där men allt är i en enda röra och det är lika svårt varje gång jag gör ett försök att få ordning på det.
Kanske börjar jag idag, kanske imorgon. Men nu ska jag vila, och fundera på om det är åska på gång.

2 kommentarer:

Camillas dagar sa...

Det låter som total avkoppling. Hoppas du hunnit ladda batterierna nu tills de kommer hem i dag. Härligt!
Kram kram!

Librarybeth sa...

Visst är det riktigt skönt att bara få ro om sig själv. Inte för ofta, men ibland. Man minns knappt hur det var.