torsdag 17 juli 2014

Tillbaka från vår roadtrip, bilder från mobilen

Vi hade en jättemysig resa, alltid kul med roadtrip särskilt när man kan kombinera gammalt & nytt.

Första stoppet gjorde vi i Norrqvarn, en anläggning med ett Göta Kanal i miniatyr alldeles intill den äkta varianten. Barnen kan springa runt i kanalen och bada i "sjöarna". Det finns (hotell)restaurang och glasskiosk och det var verkligen ett perfekt stopp.

Gulliga miniatyrhus lite här och där.
 Sedan kom vi till Varberg. Hotellet bjöd på kvällsmat, perfekt eftersom vi inte var framme förrän vid halv åtta. Sen gick vi på kvällspromenad med badkläderna redo. Väldans vad fint det var i Varberg! Vi ångrar att vi inte hade bokat minst en natt till men nu vet vi å andra sidan att vi vill åka tillbaka.
När vi skulle hitta ett ställe att bada ifrån råkade vi hamna på en nudiststrand för kvinnor. Det var dock ingen som badade när vi var där. :)
 De hade en häftig spöklekpark nära vårt hotell. Ett draculaslott med fladdermöss och ett stort spindelnät med spöken och skelett.


Nästa dag åkte vi vidare mot Helsingborg via Kullaberg och Mölle med ett stopp på  Flickorna Lundgrens där vi åt äggakaka och bulle. Missade dock att äta vaniljhjärtan. Fint var det hur som helst.
 Dagen därpå: Helsingör, där vi åt himla gott.

 Följande dag: Bosjökloster, som jag längtat tillbaka till sedan jag var där för 25 år sedan.
Det var inte exakt som jag mindes, man fick inte se så mycket av slottet och djuren gick inte löst på samma ställe, men det fanns fortfarande lösgående minihästar och det var lika hänförande vackert.


 Efter ett par dagar i Åhus hos goda vänner åkte vi vidare till Kalmar. Ankomstdagen regnade det så då besökte vi slottet men dagen därpå (= dagen för hemfärd) stannade vi till på en stor dinosaurieutställning med både skelett och rörliga modeller.

Just den här sorten har man hittat i bl.a. Sala i Västmanland.
Vi tog det verkligen i etapper på vägen hem. Nästa stopp var pittoreska Västervik för lunch.
Vi åt jättegott på kombinerade restaurangen/delikatessbutiken Guldkant. Rekommenderas.
 


 Sista stoppet var Söderköping, jag blev lite sorgsen då jag tänkte extra mycket på min älskade faster som gick bort alldeles för tidigt förra året. Hon bodde länge i Söderköping. Vi gick längs kanalen och köpte sedan glass på Smultronstället.

Nu har vi varit hemma ett par dagar och fixat lite. Imorgon ska jag på nästa besök hos barnmorskan.

3 kommentarer:

Camillas dagar sa...

Åh, det där vita stora huset har jag också besökt för läääänge sedan, måste vara det. Är det Bosjökloster? Var där med min mamma - måste ha varit 20-25 år sedan nu. 20 i alla fall.

Camillas dagar sa...

Smultronstället... gott!

Omentjej sa...

Camilla: Stämmer bra, Bosjökloster! Haha, det var ju 25 år sedan även för mig. Otroligt fint läge och omgivningarna är så vackra!