måndag 4 augusti 2014

Hett, hett och väldigt otäckt.

Bild från vlt.se
Idag var dagen då det fortfarande var 30 plusgrader halv åtta på kvällen. 
Och 26 grader varmt när klockan var 22.

Det var också dagen när skogsbranden som rasat i Västmanland sedan i torsdags blev en riksangelägenhet. Redan i lördags kändes röken ända uppe i Torsåker, idag har jag hört att den syns och känns i både Dalarna och Härjedalen. 1x1 mil stor var den senast jag hörde något och helikoptrarna har kört skytteltrafik över Västerås i flera dagar. Allt fler samhällen evakueras. På Facebook delas ikväll erbjudanden om hjälp explosionsartat. Skönt att se uppslutningen. Jag lider med alla som oroar sig över sina hem och sina djur, men ännu mer lider jag med alla de djur i skogen som redan måste ha dukat under. Usch så hemskt. 

Nej nu får det vara nog med denna torka och hetta. Nog med blåst!! Nog med eld.

Imorgon åker vi till Daniels familj för att träffa hans släktingar från Kanada. Spännande!

2 kommentarer:

Camillas dagar sa...

Usch usch... Skogsbranden ger mig ångest! Den verkar ju väldigt svår att släcka dessutom.
Kram!

Omentjej sa...

Camilla: Äntligen under kontroll och regn och allt. Underbart! (Även om det såklart är mkt jobb kvar.) Kram!